De Stapsteen is de school waar ieder kind een plek vindt om samen te leren en te leven. We vinden het belangrijk dat we allemaal goed met elkaar omgaan. Iedereen mag nieuwsgierig zijn en zelf durven ontdekken wat hij/zij allemaal goed kan, want iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen bijzondere talenten. Leerlingen mogen in hun eigen tempo ontwikkelen, en met extra hulp als dat nodig is. Dat doen we natuurlijk niet alleen, we werken nauw samen met ouders/verzorgers en zorgpartners.
Op de openbare school zijn we altijd op zoek naar verbinding. We leren kinderen nieuwsgierig te zijn naar elkaar. Daarom leven en leren we samen. Hoeveel we ook van elkaar verschillen, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling, een gelijke stem en gelijke kansen. Er is ruimte voor ieders verhaal. Kinderen mogen ook hun stem laten horen en we leren ze zelfstandig en kritisch te denken. We staan open voor de wereld om ons heen en kiezen voor vrijheid, democratie en het gesprek over levensbeschouwing. Door met elkaar in gesprek te gaan leren kinderen onderlinge verschillen te herkennen en te zoeken naar overeenkomsten. Zo ontstaat saamhorigheid en respect. Die verbinding geeft hen een stevig handvat voor hun toekomst!
Wij hebben onze groepen onderverdeeld in drie hoofdgroepen, groep 1-2-3, 4-5 en 6-7-8. Zo streven we naar een inclusieve leeromgeving waarbij leerlingen van diverse leeftijden samengebracht worden. Onze leerlingen mogen op hun eigen tempo ontwikkelen. Onze betrokken leerkrachten bieden instructie op maat, met extra hulp als dat nodig is. Doordat we in drie groepen werken hebben we extra handen in de klas, leerlingen kunnen veel van en met elkaar leren en elkaar helpen. We zien dit ook terug in de dagelijkse praktijk.
Ons team bestaat uit gemotiveerde en deskundige medewerkers die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen. We maken gebruik van moderne leermiddelen en lesmethoden, hebben zorgvuldige monitoring van de ontwikkeling van leerlingen en streven naar voortdurende verbetering van ons onderwijsproces. Wij werken nauw samen met de opvoeders van onze leerlingen en met onze samenwerkingspartners op educatief gebied en ter ondersteuning.
Op onze school streven we ernaar dat iedereen zich veilig en vertrouwd voelt. Zo kom je tot leren. Vandaar dat wij hebben gekozen voor een programma voor de hele school voor het aanleren van goed gedrag. Het gewenste gedrag oefenen we regelmatig met de leerlingen, zodat ze snappen wat er van hen wordt verwacht. Door gewenst gedrag positief te bekrachtigen, worden de leerlingen gestimuleerd om dit gedrag vaker te laten zien. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen zich veiliger voelen, weerbaar & sociaal vaardiger zijn en betere schoolprestaties laten zien. Vaardigheden die belangrijk zijn om mee te kunnen doen in de maatschappij.
Onder de basisvakken verstaan we rekenen, taal en lezen. Deze vakken vormen de basis voor het leerproces voor kinderen. Rekenen helpt kinderen essentiële wiskundige vaardigheden te ontwikkelen, terwijl taal en lezen hen in staat stellen effectief te communiceren en te begrijpen wat ze lezen. Lezen heeft dan ook een centrale plek in ons lesprogramma. Samen leggen deze basisvakken de basis voor een breder begrip en de ontwikkeling van het eigen denken, de eigen vaardigheden, het leren organiseren, sturen en controleren.
Naast de basisvakken zoals lezen, taal en rekenen, bieden we ook kennis en inzicht in kunst, diverse culturen en geloofsovertuigingen, media, natuur, ICT en wereldoriëntatie.
Wij vinden het als school belangrijk dat kinderen leren omgaan en zorg te dragen voor de natuur om ons heen. Op ons Natuureiland langs het lint, een project dat onze school heeft geadopteerd in samenwerking met de gemeente, zijn we betrokken bij het onderhoud van het terrein en geven we er natuurlessen. Er is een ontdekeiland, een insecteneiland en een vogeleiland. De eerste twee zijn toegankelijk voor de leerlingen om te spelen en de natuur te ontdekken. Het vogeleiland is een rustplek voor de vogels.
In groep 6/7/8 volgen de leerlingen levensbeschouwingslessen. Er staan verschillende geloven centraal. Dit wordt verzorgd door externen. Zij verzorgen vormingslessen met het accent op hun eigen levensbeschouwelijke traditie, maar altijd met een open houding naar andere geloven.
We beschouwen onze school als een maatschappij waarin leerlingen vreedzaam met elkaar samenleven, leren bijdragen aan de gemeenschap en ontdekken hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. In de les gaat het dan bijvoorbeeld over mediawijsheid, diversiteit, macht en inspraak, solidariteit, duurzaamheid en democratie.
We leren leerlingen zonder oordeel vooraf vanuit diverse perspectieven kritisch te kijken en dan een eigen mening te vormen.
De Stapsteen heeft het vignet ‘Gezonde School‘. We werken met vier pijlers:
Gezondheidseducatie: in de lessen hebben wij structurele aandacht voor gezondheid.
Fysieke en sociale omgeving: wij hebben een beweegvriendelijk en ‘groen’ schoolplein en ons Natuureiland. We betrekken ouders bij ons gezondheidsprogramma.
Signaleren: we volgen leerlingen op het gebied van beweging en de sociaal emotionele ontwikkeling. Bijvoorbeeld tijdens de gymles en andere spelmomenten.
Beleid: alle maatregelen voor de gezondheid van leerlingen en leerkrachten hebben we vastgelegd in ons schoolbeleid.
Wij hebben een programma met leuke en actieve activiteiten om leren en plezier te combineren, wat de algehele groei en ontwikkeling van de leerlingen bevordert.
Op de Stapsteen volgen we nauwkeurig de ontwikkeling van leerlingen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Maar we hebben ook aandacht voor andere vaardigheden, zoals: hoe zit een leerling in zijn vel, hoe pakt een leerling zijn/haar taak aan, wat interesseert een leerling, waar wordt hij/zij vrolijk van?
© 2002 - 2024 Alle rechten voorbehouden - Openbare basischool De Stapsteen
Website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven